가야 Confederația Gaya (parte a doua)

           Prima parte a articolului

         Cultura și economia

            Statele confederației Gaya erau situate pe câmpiile aluviale ale văilor afluenților  râului Nakdong dar și în valea acestuia. Îndeosebi, aceste câmpii erau foarte fertile, aveau acces direct la mare și erau foarte bogate în fier, ceea ce a determinat ca economia Gayei să se bazeze pe agricultură, pescuit și comerț pe distanțe mari. Gaya era cunoscută în mod particular pentru tehnologia avansată a fierului, așa cum fusese și Byeonhan înainte, de aici venind și supranumele său de „Regatul de fier”. Gaya a exportat cantități uriașe de minereuri de fier, armuri din fier și arme din fier în special în Baekje și Wa (perioada Yamato a Japoniei), dar și în Silla, Goguryeo și China.

            De asemenea, Gaya s-a angajat într-un comerț activ și cu Lelang prin intermediul rutelor maritime,  dovadă a interacțiunilor extensive dintre cele două fiind o oglindă de bronz în stil chinezesc, un lănțișor din mărgele de sticlă, un ceainic din fier și alte relicve ce au fost găsite în mormântul Yangdong-ri numărul 162. În mod distincitv, cultura Gayei era, în mare, conservativă și de natură modestă, caracterul său „rezervat” formându-se sub influențele continue ale Lelang-ului, care se deosebea de natura mult mai practică a culturii sillene și de rafinamentul elaborat asociat culturii baekjeene.

Ceramică din Gaya expusă la Muzeul Național al Coreei

            Pe de altă parte, cultura Japoniei Yamato (sau Wa) a fost semnificativ conturată de influențele Gayei datorită proximității geografice și, cum Wa nu a putut dobândi „abilitatea” de a produce obiecte din fier decât abia la începutul secolului al VI-a, a fost nevoită să importe articole de acest fel din Gaya, cum ar fi topoare, securi și lingouri de fier. De asemenea, Gaya a introdus în Wa și tehnologia producerii ceramicii rafinate cunoscută ca Sueki, precum și producerii harnașamentelor pentru cai și coifurilor și armurilor din fier, astfel contribuind masiv la dezvoltarea civilizației japoneze antice. Așadar, este clar faptul că Gaya nu era doar un stat neimportant subordonat dominației sau influenței Japoniei antice, ci, din contră, un stat ce merită să fie recunoscut ca al patrulea regat al Coreei antice, chiar dacă nu a atins statura celorlalte trei regate antice coreene (Baekje, Goguryeo și Silla).

Scuturi ornamentale din situl-arheologic Daeseong-dong din Gimhae

            Controversa Mimana/Imna

            Relațiile politice și comerciale dintre Gaya și Wa au devenit o sursă de controversă naționalistă atât în Coreea cât și în Japonia, totul pornind de la o teorie cum că Gaya ar fi fost un stat tributar al Wa și că acesta din urmă ar fi cucerit sudul penisulei unde a construit un avanpost nipon. Mai mult, există chiar și câteva consemnări ai regilor din Japonia domnind asupra Sillei, Baekjeului și Goguryeo-ului prin intermediul acestui avanpost. Însă se crede că această teorie a fost fabricată în timpul oupației japoneze (1910-1945) pentru a justifica invazia și colonizarea peninsulei coreene. Totuși, această teorie este încă considerată adevărată de unii japonezi de astăzi și e folosită cu scopuri educaționale pentru motivarea colonizării Coreei.

  • Prima controversă- Avanpostul japonez a existat cu adevărat?

            Nu, acesta nu a existat. În capitolul Gangsu din Samguksagi există o parte care menționează de o zonă numită Imna Garyang.  Este evident că Imna se referea la Geumgwan Gaya, luând în considerare inscripțiile de pe monumentul ridicat la mormântul marelui călugăr budist Jingyeong care îl menționează pe Kim Yu-shin, cunoscut post-mortem drept regele Heungmu cel Mare, ca find un descendent al familiei regale din Imna. În ceea ce privește teoria cum că Japonia ar fi stabilit un avanpost în Imna, Comitetul Comun Coreea-Japonia pentru Cercetarea Istoriei  a căzut de acord recent că acesta nu a existat, urmând ca apoi și lumea academică japoneză să nege pe deplin teoria.

  • A doua controversă. Nihon shoki- Cucerirea celor trei regate coreene de către împărăteasa Jingu

            Conform Nihon shoki, cunoscute drept Cronicile Japoniei, împărăteasa Jingu ar fi cucerit Gaya în 369, stabilind un avanpost nipon în Imna/Mimana și făcând astfel din Gaya un stat tributar, care mai târziu, în 562, va fi ocupat de Silla. Însă se crede că împărăteasa Jingu este doar un caracter fictiv, mitul ei fiind născocit și consemnat în aceste cronici pentru a întări puterea regală a regilor acelei vremi. Mai mult, nu doar China și Coreea, ci și Japonia nu agreează traducerea literală a acestor cronici.

            Dacă din punct de vedere teoretic încă mai există îndoială, din punct de vedere arheologic, teoria cuceririi de către împărăteasa Jingu a Gayei în secolul al IV-lea este total falsă. Privind în urmă, Gaya era cunoscută pentru cultura militară avansată sub care a reușit să-și administreze o armată bine organizată echipată cu diverse articole din fier produse autohton. Comparativ, Japonia rămăsese cu mult în urma Gayei la acest capitol, dovadă fiind apariția  furnalelor pentru topirea și prelucrarea fierului abia la începutul secolului al VI-lea. De asemenea, nu există nicio dovadă care să menționeze că Japonia ar fi reușit să organizeze o armată în această perioadă deoarece mai toate obiectele descoperite care datează din acest interval sunt doar arme rudimentare cum ar fi pumnale sau săbii subțiri cu două tăișuri.  Majoritatea istoricilor consideră teoria Gayei tributare și cucerirea celor trei regate coreene de către împărăteasa Jingu doar un mit.

Cască din fier descoperită în zona râului Nakdong

  • A treia controversă- Lipsa literelor din inscripțiile de pe mormântul regelui Gwanggaeto cel Mare

            Această controversă se referă, de fapt, la 5 litere deteriorare de vreme care se presupune că au legătură cu inscripția Hare din 391.

“百殘新羅舊是屬民由來朝貢而倭以辛卯年來□□□百殘□□新羅以臣民” 

            Când învățații japonezi au încercat să traducă partea lipsă, au sugerat o interpretare liberă care afirma că „Japonia a străbătut marea, a nimicit Baekje, Imna și Silla și a subjugat populația acestora”. Totuși, inscripția de pe mormântul lui Gwanggaeto a fost realizată pentru a consemnă istoria Goguryeo-ului, nu a Japoniei, iar această supoziție a părții lipsă nu este plauzibilă.

  • A patra controversă- Populația din Gaya s-a mutat în Japonia

            Conform dovezilor arheologice și a consemnărilor descoperite până acum se poate afirma că Gaya nu era un stat tributar Japoniei, ci mai degrabă că Japonia ar fi fost vasala confederației Gaya. O explozie demografică a populației nipone a avut loc în jurul secolului al IV-lea, ceea ce este extrem de ciudat pentru o societate tipic agrariană și aproape imposibil de explicat dacă nu s-ar lua în considerare și posibilitatea unui influx de oameni din alte regiuni și, având în vedere că, la bază, mitul fondării Japoniei antice este similar cu cel al Gayei, că numele unei dinastii japoneze antice, și anume Gujihurubong, se aseamănă cu Gujibong din Gimhae (Coreea de Sud) și că Japonia antică a fost puternic influențată de Gaya, dovadă fiind transmiterea tehnologiei fierului, posibilitatea ca o parte din populația din Gaya să fi migrat în Japonia este încă validă, în ciuda faptului că mai există teorii care sunt în dezacord cu acest lucru.

 

Sursa:  prkorea.com, hongik.ac.kr, wikipedia.org

Traducere: 강현재

 

Română

Categorie:

Votare: 
0
No votes yet