Jongmyo Jeryeak- Muzică ritualică ancestrală regală

               Jongmyo Jerye și Jongmyo Jeryeak sunt termeni pentru muzica și dansurile săvârșite în ritualurile pentru regii dinastiei Joseon (1392-1910) înmormântați la Jongmyo. Jongmyo Jerye, ritualul ancestral regal, reprezintă o ceremonie solemnă și reverențioasă cu muzică armonioasă ce preamărește faptele regilor precedenți, dar și rugăciuni pentru fericirie și prosperitate. 

              Fiind desemnată Propietate Intangibilă Importantă Culturală Nr. 1, Jongmyo Jeryeak, sau muzica ritualică ancestrală regală, este formată din două piese: “Botaepyeong” și “Jeongdaeeop”. Cuvintele din piesa “Botaepyeong” slăvesc lucrările civile ale foștilor regi, în timp ce “Jeongdaeeop” se centrează pe serviciile militare. “Botaepyeong” este efectuată în timpul primei serviri, când prima cupă de vin este oferită, iar "Jeongdaeeop" acompaniază înmânarea celei de a doua și a treia cupe de vin.

              Se crede că "Botaepyeong" și "Jeongdaeeop" au fost compuse de regele Sejong în 1449 pe baza unor piese deja existente. La început erau performate în diferite ceremonii și banchete de la curte, iar apoi , muzica a fost rearanjată pentru a fi folosită în ritualurile ancestrale regale în 1463, în timpul regelui Sejo, și a fost săvârșită pentru prima oară la altarul Jongmyo în anul următor.

              Împreună, "Botaepyeong" și “Jeongdae-op” reprezintă o formă de compoziție care combină dansul, muzica (vocal) și instrumente muzicale special realizate pentru acest tip de ceremonie. Urmând principiile yin și yang, ansamblul este divizat într-o orchestră situată pe “terasă“, care cântă pe partea înaltă a altarului unde sunt așezate plăcuțele mortuare ale regilor, și o orchestră care cântă pe “pământ”, așezată în partea de jos a altarului. Începtul, sfârșitul și mișcările derivă de la ceremonia străveche chineză aak (yayue în chineză), în timp ce muzica principală a fost creată prin adaptarea unor melodii de origine coreeană, cum ar fi melodii din regatul Goryeo. Cele două orchestre execută separat melodiile și au majoritatea instrumentelor diferite.  Amândouă includ un pyeonjong (un set de clopoței), pyeongyeong (un set de clopoței din piatră în formă de L), banghyang (un set de clopoței metalici), daegeum (un flaut din bambus), dangpiri (un fel de oboi), janggu (un fel de tambur), chuk și bak. În plus, orchestra de pe terasă mai are un ajaeng (un fel de titeră îndoită) și jeolgo (tambur baril), în timp ce cealaltă orchestră folosește în plus taepyeongso, haegeum, jing (un fel de gong) și jingo (un alt fel de tambur baril).

              Pe scurt, Jongmyo Jeryeak este remarcabilă prin eleganța melodiilor și ritmurilor impunătoare, iar instrumentele coreene ca flautul din bambus împreună cu instrumentele muzicii din vechime produc sunete solemne și maiestoaose, îmbogățite cu percuțiile clare ale copoțeilor pyeongjong și pyeongyeong. Dansurile executate cuprind mișcări ale “dansurilor civile” ale piesei "Botaepyeong" și ale “dansurilor militare” acompaniate de "Jeongdaeeop". În timpul celor două tipuri de dansuri, dansatorii țin în mâini obiecte simbolice cum ar fi 2 tipuri de flaute, yak și jeok - în dansul cu temă civilă, și o sabie de lemn și o lance- în dansul cu temă militară. Aceste două dansuri reconstituie fondarea Joseonului.

              Tradiția Jongmyo Jeryeak a fost menținută de instituțiile naționale muzicale: Jangagwon în dinastia Joseon, Yi Wagjik Aakbu în perioada colonizării japoneze și astăzi de către National Center of Korean Traditional Performing Arts.

              Dar Jongmyo Jeryeak nu este cunoscută doar pentru muzică ci și pentru arhitectura unică a altarului Jongmyo, locul unde este săvârșită această ceremonie. Deși camerele individuale ale sălii principale sunt simpliste în ceea ce privește construcția, fiecare casă-compartiment a plăcuțelor memoriale pentru fiecare rege decedat dau o formă neobișnuită clădirii. Structura principală este reprezentată de altar care cuprinde doar o singură plăcuță memorială regală și ocupă arcada principală a întregii clădiri. Toate camerele au un design simplist și sunt identice. Aceași unitate se repetă de 19 ori, acest lucru reprezentând un secret al altarului Jongmyo. Terasa care se întinde în fața sălii principale adaugă o notă de solemnitate și pace. 

              Când Jongmyo a fost construit prima oară, avea doar 7 camere. Mai târziu, când mai multe spirite trebuiau « liniștite », o anexă separată cunoscută sub numele de Yeongnyeongjeong a fost construită la vest de sala principală. Această anexă a găzduit patru generații ale strămoșilor primului rege, dar și descendenții regali care nu au ajuns niciodată pe tron. Anexa cuprindea plăcuțele memoriale ale rudelor regelui Taejo și descendenții lui direcți care au adus contribuții importante țării. 

              Sala principală a altarului Jongmyo este formată doar dintr-un singur etaj și este situată pe o terasă înaltă în formă de pătrat. Terasa se numește Woldae sau “Piedestalul lunii”  ; fiecare parte a sa are mai mult de 100 m lungime. În timpul ceremoniilor, această terasă este plină de oameni datorită faptului că aici au loc toate activitățile ceremoniei. Podeaua terasei este formată din pietre rectangulare.

              Faptul că la altarul Jongmyo sunt încă ținute ritualuri așa cum erau ele acum 600 de ani în urmă reprezintă o adevărată minunăție culturală. Jongmyo a fost desemnat în 1995 ca aparținând UNESCO World Cultural Heritage, și, în 2001, Jongmyo Jeryeak a fost desemnată a o capodoperă a UNESCO Human Oral and Intangible Heritage. Rituarurile sunt reconsitutie la altarul Jongmyo în fiecare an în prima duminică a lui mai. 

sursa: cartea Images of Korea

traducere: 강현재

 
Română

Categorie:

Votare: 
0
No votes yet