K-Dramele – Serialele coreene bat audiențele în întreaga lume (Partea I)

K-dramele continuă să întrețină ”valul coreean”

Deși stilul hip-hop și muzica pop s-au bucurat de o atenție considerabilă în ultima perioadă, serialele de televiziune coreene continuă să fie în topul exporturilor culturale coreene.

            O dramă care a făcut recent senzație la nivel mondial este ”Iubitul meu din stele” sau ”My Love From the Star” (2013). Ea a reaprins valul coreean de-a lungul Asiei de Est, îndeosebi în regiunile vorbitoare de limba chineză. Deși  ”Sonata iernii” (”Winter Sonata” – 2002) și ”Giuvaierul palatului” (”Jewel in the Palace” – 2004) au fost printre primele producții coreene ce s-au bucurat de popularitate la nivel internațional, acum în jur de 10 ani în urmă, impactul noilor drame coreene pare a fi mult mai mare decât cel al vechilor seriale de televiziune.

            ”Iubitul meu din stele”, al cărei  ultim episod a fost difuzat în data de 27 februarie 2014 l-a catapultat pe actorul Kim Soo-hyun pe scena celebrității internaționale. Ca urmare a vizionării acestui serial, atenția publicului a căzut și pe alte domenii, cum ar fi gastronomia, moda și turismul. Scenariul serialului este inspirat dintr-o legendă înregistrată în jurnalului regelui Gwanghaegun în perioada dinastiei Joseon (1392 -  1910) și care descrie povestea unui OZN aterizat pe teritoriul Gwangwon-do-ului. Serialul și ideea sa se învârte în jurul poveștii unui extraterestru care a aterizat pe pământ în urmă cu mai mult de 400 de ani, sub înfățișarea unui bărbat cu numele Do Min-joon, al cărui rol îl joacă Kim Soo-hyun. Neîmătrânind cu trecerea anilor, el își duce existența în Seoulul zilelor de astăzi, unde o cunoaște pe Chun Song-yi, o actriță celebră, de care se și îndrăgostește. Rolul acesteia este jucat de Jun Ji-hyun.

            În jur de 15 țări s-au numărat printre cele care au cumpărat drepturile de emisie a serialului printre acestea de menționat Taiwan, Tailanda, Filipine, Israel, Belgia, Cambodgia și Japonia. Televiziunile din Mongolia, Singapore, Indonezia și Malaesia iau în considerare, de asemenea, emisia acestei drame fenomen.

            ”Iubitul meu din stele” nu este singura dramă coreeana care a captat atenția publicului larg internațional. Alături de aceasta, un loc fruntaș ocupă în topul audiențelor și serialul ”Moștenitorii” (”The Heirs” – 2013).

Dramele coreene iau cu asalt China

            Presa din Statele Unite a remarcat rapid interesul major pe care l-a stârnit ”Iubitul meu din stele” în rândul fanilor chinezi, precum și priza deosebită pe care a avut-o această dramă asupra mediei și chiar în diverse cercuri politice.

            Ziarul ”Washington Post” a scris în ediția din 8 martie a anului curent, un articol de primă pagină despre serialul mai sus menționat și influența sa masivă asupra publicului chinez. Conform editorialului, după scena în care actrița principal a dat o replică conținând ”bere și pui prăjit”, aceasta a devenit una din cele mai virale fraze in mediul online chinez. Restaurantele au profitat de această ocazie și au început să includă în meniurile lor aceste produse, a căror vânzare le-a adus venituri considerabile.

            Tot în Statele Unite, ”The Wall Streel Journal” a publicat un articol datând din 6 februarie a.c, în care menționa  imensa popularitate a k-dramelor in China, și în care declara ”Iubitul meu din stele” ca fiind unul din cele mai discutate subiecte pe platforma de microblogging Sina Weibo. Cel mai notabil efect al fenomenului Hallyu asupra fanilor chinezi a fost apariția ”chimaek” (neologism coreean care descrie acțiunea de a mânca pui prăjit și a bea bere) în China. Ziarul menționa că de la data în care actrița principală a apărut în serial bucurându-se de acest delicios meniu, pe internet au apărut mai mult de 3,7 milioane de postări legate de acest termen, ”chimaek”.

 Depășirea sferelor culturale și sociale

            Succesul astronomic înregistrat de drama coreeenă ”Iubitul meu din stele” a avut impact și asupra altor fețe ale gastrononiei și turismului coreean. Toate item-urile purtate, mâncate sau citite de protagoniștii serialului au devenit articole extrem de vânate, fiind o inspirație pentru numeroase idei de afaceri în China. Exemplul de mai sus, legat de așa-numitul ”chimaek” este doar unul dintre acestea. Conform celor mai recente date ale Korea Agro-Fisheries & Food Trade Corporation, vânzările produselor agricole din Coreea au crescut substanțial grație răsunătorului succes al aceste producții.

            Pe lângă creșterea cu 30% a vânzărilor de pui prăjit în restaurantele coreene, după scena în care persoanjul interpretat de Kim Soo-Hyun a fost văzut consumând tăiței instant, vânzările acestora au crescut cu până la 60%.

            Impactul major al dramei s-a văzut și în ceea ce privește alegerea publicului chinez în materie de literatură, astfel că versiunea în mandarină a anticii povești coreene ”The Cloud Dream of the Nine” (1689), scrisă de scriitorul Kim Man-jung (1637-1692), de pe vremea dinastiei Joseon, a devenit o alegere de top în rândul cititorilor, iar melodiile înregistrare de actrița principala ca și coloană conoră a dramei au atins topurile în China.

            Diverse locuri care au apărut în dramă au devenit în prezent atracții pentru un număr mai mare de turiști, în special chinezi. Printre acestea, de exemplu, se numără Seoul sau Incheon, precum și Gapyeong, Gyeonggi-do sau Gangwon-do.

            ”Mica Franță”, un parc tematic din Gapyeong, Gyeonggi-do, a primit mult mai mulți vizitatori din rândul populației chineze, după sărutul din acest loc al celor doi protagoniști, în episodul 15 al dramei.

            La Universitatea Națională Incheon, turiștii chinezi iau cu asalt sala de clasă în care Do preda și Chun era studentă.

”Star Power”

            Numele lui Kim Soo-Hyun și Jun Ji-Hyun sunt extrem de populare, însă înainte de aceștia, Lee Min-ho făcuse deja furori în China. Conform site-ului Kugou.com, acesta din urmă, considerat a fi rivalul lui Kim, a fost desemnat drept cel mai popular actor coreean într-un sondaj care cuprindea cele mai iubite staruri ale valului coreean ce au apărut în producții difuzate în China. Lee Min-ho a obținut 510.764 voturi (37%) dintr-un total de 1,35 milioane de voturi pentru prestația sa în rolul lui Kim Tan din serialul ”Moștenitorii”. Kim Soo-hyun a ocupat locul al 2-lea cu 469.948 voturi.

 

 

 

Surse: Traducere din numărul mai 2014 vol. 10 al revistei  Korea de Tabita Susanu

Imagini:

http://www.gmanetwork.com/news/story/357533/showbiz/my-love-from-the-star-ang-romantic-comedy-na-tiyak-na-kagigiliwan-ng-mga-pinoy-mundo

http://www.jpopasia.com/celebrity/leeminho/

https://pikchablog.files.wordpress.com/2014/06/chimaek.png

Partea a II-a

Partea a III-a

 

Română
Votare: 
0
No votes yet