K-Dramele – Serialele coreene bat audiențele în întreaga lume (Partea a II-a)

Începutul serialelor coreene

            Deși popularitatea serialului din 1997 ”Steaua din inima mea” (”Star in My Heart”) nu a fost la fel de mare ca cea a programelor ulterioare, premiera acestuia a fost totuși foarte bine primită pe piețele de peste ocean. Serialul i-a propulsat pe cei doi protagoniști, Ahn Jae-wook și Choi Jin-sil în topul celebrităților, popularitatea lor de atunci putând fi comparată cu cea a celor mai faimoși și mai iubiți artiși ai valului coreean de azi. Și această dramă s-a bucurat la vremea ei de popularitate în rândul telespectatorilor chinezi, aflându-se la baza creșterii fenomenului cunoscut în prezent ca ”Hallyu” sau ”valul coreean”. După succesul înregistrat de această dramă, actorii și cântăreții coreeni au început să își îndrepte atenția spre regiunile vorbitoare de limba chineză ale lumii.

            Termenul de ”Hallyu” a devenit o parte a lexicului începând cu anul 2003, când drama ”Sonata iernii”, în care a jucat Bae Yong-joon (botezat de fanii săi japonezi cu numele de ”Yonsama”) a devenit un adevărat hit după premiera sa pe micile ecrane din Japonia.

            Spre deosebire de ”Sonata iernii”, o dramă cu o clasică componentă ”lacrimogenă”, ”Giuvaierul palatului”, în care a jucat îndrăgita actriță Lee Young-ae si care a avut premiera cu un an înaintea precedentei, este o dramă istorică cu acțiunea plasată în timpul dinastiei Joseon (1392 – 1910). Această dramă se învârte în jurul personajului principal, o bucătăreasă orfană de la curtea regelui, care, în ciuda tuturor așteptărilor, reușește să devină primul medic femeie. Povestea a rezonat în diferite culturi din mai multe motive. În unele țări, în care încă mai este înrădăcinată opresiunea împotriva femeilor și conflictul dintre sexe ca o inevitabilă parte a păturilor sociale, mulți dintre telespectatori au empatizat cu puterea și curajul protagonistei. În alte locuri, a atras imaginea a arhitecturii, muzicii, ținutei, gastronomiei și medicinii tradiționale de la acea vreme.

            ”Giuvaierul palatului” nu a fost un succes doar în țări asiatice ca Japonia, China, Taiwan, India, Tailanda, Malaezia, Indonezia, Filipine, Vietnam, Singapore și Brunei, ci și în America de Nord și Europa, în țări precum Rusia, Turcia, Israel, Arabia Saudită și Iran, în care anterior valul coreean era limitat strict la cultura K-pop.

            ”Giuvaierul palatului” a fost difuzat în mai mult de 60 de țări din întreaga lume, accelerând fenomenul de globalizare al serialelor coreene, acestea ajungând până în Orientul Mijlociu și Africa.

            După ce ”Giuvaierul palatului” a stârnit interesul publicului iranian, ”Legendele palatului: printul Jumong” (2006-2007) s-a bucurat, de asemenea, de rating-uri ridicate, iar actorii coreeni au devenit cele mai vânate staruri de către industria publicității și divertismentului iranian.

            De atunci, dramele coreene au avut în mod constant un public foarte larg, devenind unul dintre cele mai importante produse de export ale țării. Există o mare cerere pentru serialele coreene chiar și în țări în care posturile de televiziune coreene nu sunt încă disponibile.

            De-a lungul ultimilor 3-4 ani, în mod deosebit, numărul serialelor coreene difuzate în țările din America Centrală și de Sud a crescut considerabil, conform unor date furnizate de KOCCA (Korea Creative Content Agency).

            ”Scară spre Rai” sau ”Stairway to Heaven” (2003-2004) o dramă produsă de canalul de televiziune SBS, care i-a avut ca protagoniști pe Kwon Sang- woo și Choi Ji-woo, a devenit populară în rândul publicului din America Centrală și de Sud după ce a fost preluată și difuzată de Mundo-Fox, o rețea de televiziunea spaniolă, care difuzează seriale coreene și pe canalul ei de YouTube.

            ”Ai grijă de domnișoara” ( ”Take care of agassi”/ ”My fair lady” - 2009), o altă producție a KBS 2 a fost bine primită de telespectatorii din Paraguai după difuzarea pe postul de televiziune Reg Guaranni în 2012. Serialul s-a terminat fiind al 2-lea cel mai vizionat program de televiziune în acel an. Începând cu anul 2006, Red Guaranni s-a bucurat de audiențe înalte pe baza difuzării unor drame coreene, printre care ”Toamnă în inima mea” (Autumn in My Heart” – 2000), ”Sonata iernii”, ”Giuvaierul palatului”, ”Prințul cafelei” (”Coffee Prince” – 2007) și ”Prințesa timpului” (”Princess Hours” – 2006).

            ”Toamnă în inima mea” a fost o dramă foarte îndrăgită de publicul peruan, după ce televiziunea TV Peru a difuzat-o în 2007, lucru care a deteminat recent redifuzarea serialului. În Peru media vizionării dramelor de producție coreeană atinge 6 procente, în comparație cu doar 2%, procent înregistrat în ceea ce privește vizionarea producțiilor proprii. TV Peru a difuzat, totodată, și ”Giuvaierul palatului” între 2008 și 2009. 

Surse: Traducere din numărul mai 2014 vol. 10 al revistei Korea de Tabita Susanu

Imagini:

http://www.crunchyroll.com/star-in-my-heart

http://www.dramafever.com/st/img/slider/693_WinterSonata_Slider_1.jpg

http://www.dramafever.com/st/v2/img/series-masthead/19_JeweInthePalace_151f29_dark.jpg

http://tong.visitkorea.or.kr/enu/CU/rc/273279_1_1.jpg

http://tong.visitkorea.or.kr/enu/CU/rc/273295_1_1.jpg

http://www.sharerice.com/images/thumb/d/d2/Autumn_in_My_Heart_poster.jpg/300px-Autumn_in_My_Heart_poster.jpg

Partea I

Partea a III-a

 

Română
Votare: 
0
No votes yet